Raskaus ei ole mikään sairaus – Tule mukaan ulkotreeneihin!

Raskaus ei anna lupaa syödä mitä huvittaa, laiskotella telkkarin edessä tai jättää juoksulenkki välistä. Ymmärrän kyllä, että jos odottava äiti on todella huonovointinen, sairasloma on ainut vaihtoehto. En kuitenkaan tajua sitä, että miten niin monet äidit painavat menemään niissä ”kivoissa menoissa”, mutta jättävät aikaisemmat liikuntaharrastukset sikseen. Töihin mennään ja usein siitä työpäivästä selvitään, sillä ei se etenkään alkuraskauden väsymyksessä mitään hauskaa ole.

Ajattelen kuitenkin, että on itsestä kiinni, unohtaako aikaisemman elämän ja intohimot raskauden myötä. Kun sain tietää olevani raskaana, pidin itsestään selvänä, että elämäni jatkuu normaalisti. Pelkkä tahtotila ei pitänyt raskausajan oireita poissa, vaan henkiset ja fyysiset oireet olivat kyllä läsnä. Omalla kohdallani väsymyksen väistyttyä, alkoi miltei heti allergiakausi, joka jatkuu yhä. Nenän vuotaessa ja tissien roikkuessa ei ollut fiilistä lähteä lenkille.

Olen sitä mieltä, että jos odottavan äidin olotila muistuttaa vuodepotilaan oloa, niin ei todellakaan ole pakko olla reipas. Kukaan ei odota raskaana olevalta mitään, siispä sinä voit itse luoda haluamasi todellisuuden. Jos se on pikaruoan täyttämä selviytymistaistelu, niin olkoon niin. Tärkeintä on, että vauvalla ja äidillä on kaikki hyvin. Fakta on se, että liike on lääke -myös raskaana. Liikunta kohentaa mielialaa ja valmistaa parhaimmillaan tulevaan koitokseen, eli synnytykseen.

Herttoniemen rannan treenipaikka

Kun alkuraskaudesta joogasin, kroppani oli vetreä ja venyvä. Jooga jäi jossain vaiheessa muuton yhteydessä pois, sillä kulkeminen joogastudiolle ei huvittanut. Tilalle tuli pitkät kävelylenkit ja myöhemmin juokseminen. Juostessa tarvitsen kahdet urheiluliivit, sillä rintani ovat tuplasti isommat, kuin ennen raskautta. Muutoin juokseminen tuntuu mielettömän hyvältä ja olen pitänyt lenkit max. 6km pituisina.

Tällä viikolla aloitin ulkotreenit pt:n johdolla. Treenit pidetään ulkona ja ne ovat ilmaisia. Treenipaikkana toimii Herttoniemen ranta. Treenit pidetään joka arkipäivä 10.6 alkaen, joskin myös ensi viikolla on hajanaisia treenipäiviä. Personal trainer Deivison, eli Dave ohjaa treenit, ottaen aina huomioon treenaajan lähtökohdat. Näin mukaan tiimiin mahtuu raskaana olevia, kaiken tasoisia liikkujia. Kaikki treeneihin liittyvä info kulkee Whatsapp -ryhmän kautta.

Toinen aspekti liikunnan lisäksi on ruokavalio. Itselläni nämä kaksi asiaa kulkevat enemmän tai vähemmän käsi kädessä. Kun liikun, syön terveellisesti. Jos en liiku, ruokavalio repsottaa. Tunnistaako kukaan muu itsessään tätä ilmiötä? Kulunut viikko on ollut henkisesti koko raskauteni parasta aikaa, sillä olen lisännyt liikunnan osaksi arkeani. Paras päätös ikinä! Jos sinä haluat mukaan treeneihin, laita mulle tai Deivibjj viestiä Instagramissa ja lisäämme sinut Whatsapp ryhmään!

FACEBOOK / INSTAGRAM / YOUTUBE

JÄTÄ KOMMENTTI