MATKALLA UNIVIIDAKOSSA

Voiko unta siirtää seuraavalle päivälle ja tauottaa päiväunilla? Mitä tämä varsin usein ilmoille heitetty toteamus “aion nukkua viikonloppuna univelat pois”, tekee voimavaroillemme? Voiko olla, että tietoisen epätietoisesti ja aivan altavastaavan itsekkäästi siirrämme vastuuta nukkumisesta tulevaisuuteen? Nollaantuuko unipisteet jos nukkuu jo yhden viikon hyvin?

Muistan kouluaikoina nukkuneeni roughly 6-7h/yö ja kirineeni tunteja viikonloppuisin. Liikuin aktiivisesti (partio, juoksu, tanssi) ja olin valmis sänkyyn illan tullen. En muista rankkoja opiskelujaksoja ennen tenttejä, sillä en ollut hirveän aktiivinen psyykkinen ponnistelija. Voisin silti kuvitella, että opiskelijoille tekee tiukkaa nukkua tarpeeksi tenttiviikkojen ympärillä. Tunnit päivässä eivät yksinkertaisesti riitä, onko näin?

Itse pinnistelin teininä liian lyhyillä yöunilla, vaikka unen päästä olenkin aina saanut nopeasti kiinni. Tämä hereillä eletty elämä ja oleminen on vaan niin paljon siistimpää. Mulle jäi aikuisiälle päälle toi kouluajan nukkumistyyli, josta haluaisin pikkuhiljaa päästä eteenpäin. Olenkin satavarma, että pidempien ja parempien yöunien avulla, tämä nykyhetki olisi vieläkin coolimpaa. Siksi päätin pari viikkoa taaksepäin panostaa pidempiin yöuniin ja tutkiskella unen vaikutusta elämäni kulkuun. Ajattelin sheikata hieman rutiinejani ja katsoa, miten fyysinen ja henkinen puoleni ottavat vastaan enemmän unta.

En tiedä, olisiko unen pohtiminen tullut näin ajankohtaiseksi, ellen olisi palanut loppuun alkusyksystä. Mullahan meni syksy lähinnä nukkuessa, kun vuosien univelka vaan räjähti vasten mun kasvoja. Parin kuukauden unikooman ja uuden työpaikan saattelemana, nyt on aika oppia vanhoista virheistäni. Epätietoon jää, olisinko laittanut tähänkään mennessä tikkua ristiin, ellei pilkka olisi osunut omaan nilkkaan.

Hitaasti kynttilää molemmista päistä polttaneena ja siitä pikkuriikkisen viisastuneena, ajattelin kertoa nyt mun selkeistä univajeoireista ja mun top3 vinkit nukahtamiseen. Tosin, mun vinkeillä ei pitkälle pötki, sillä lista on varsinaisen lyhyt. Mulle ajan “puute” eli väärin priorisointi ja unen tarpeen vähättely on ollut selkeästi isompia ongelmia kuin nukahtaminen. Mun on vieläkin vaikea myöntää itselleni, että tarvitsen enemmän unta. Oonko mä jotenkin alitajuisesti omasta mielestäni more cool vähemmillä yöunilla? Tämä lista todistaa, että en tod:

Mun selkeät oireet univiidakossa:

  • Vaikea keskittyä
  • Huonotuulisuus & lyhyt pinna
  • Aamulla ei maistu ruoka
  • Toistuva päänsärky (nuorempana mulla oli paha migreeni ja päänsäryt ovat tulleet nyt aikuisiälle vasta takaisin)
  • En pysty olemaan luova
  • ..tai ajattelemaan tavoitteita seuraavaa minuuttia pidemmälle
  • Voisin nukahtaa mihin vain: ratikkaan, bussiin, junaan tai auton rattiin

Mikä mua auttaa nukahtamaan “top 3”

  • Seksi/orgasmi
  • Meditaatio/yoga
  • Pimeä ja kylmä huone

Univelat jätti toki arpensa, mutta nyt osaan kaikessa karmivuudessaan kuulostella paremmin mun kroppaa. Mulla huonosti nukkuminen lähti kerääntymään vuorotyön saattelemana joskus 16 vuotiaana. Ymmärsin kyllä matkan varrella nukkuvani liian vähän, mutta en silti tehnyt asialle tarpeeksi. Vuosien univelkoja ei pysty kuittaamaan viikonlopun yöunilla kuin hetkellisesti. Mutta aina on uusi yö & uusi mahdollisuus olla viisaampi kuin eilen. Voimme joka yö yrittää olla hieman viisaampia!

Jos sä haluat olla luova, kekseliäs, monipuolinen, ajatteleva, rakastava, kaunis ja virkeä hereillä ollessa: niin älä skippaa tai siirrä sun yöunia. Jätetään sivuun univiidakon paheet ja nukutaan yhdessä. Mä todellakin tahdon ja aion hypätä tänäyönä pumpuliunimaailmaan ajoissa.

Nähdäänkö siellä? <3: Piña

2 Comments

  1. Kiitos paljon kommentista & näinhän se menee. Sillonkun ite treenaili enemmän ni nukahti samantien sänkyyn.. nykyään saakin yrittää vähän lujemmin 😎

  2. Moikka! Niin tuttua ja hyvää tekstiä taas! 🙂 Mulla kieltämättä tämä n. Vuoden sinkkuus vaikuttanut inan noin… Vähän viihdettä ja siihen paljon töitä sekä tietysti kovaa reeniä… Välillä vaan ei nukuta. Yön kun pyörii ni seuraavana yönä nukkuu..

JÄTÄ KOMMENTTI // COMMENT BELOW