Marrakech, Marokko

Lähdettiin keskiviikkona 6:15 herätyksellä kohti Agadiria, josta napattiin pidemmän matkan bussi kohti Marrakechia. Valittiin CTM nimisen bussiyhtiön menopeli, jonka ilmastoinnista ja mukavuuksista maksoimme 11€/suunta. Paikallisella bussiyhtiöllä hinta on muutaman euron halvempi. Bussien aikataulut voit katsoa täältä. Marrakechin bussiterminaalista otimme taksin Jemaa el-Fnaa aukiolle, joka on vielä tänäkin päivänä Marrakechin vanhan kaupungin pääaukio.

Hostellimme sijaitsi syrjässä, eikä ollut mitenkään erityinen mainittavaksi. Olimme jättäneet passimme Tamraghtiin, Airbnb asunnollemme ja sisäänkirjautuminen ilman niitä ei onnistunut. Passeistamme tarvittiin maahan saapuessamme saadut leimat ja käsin kirjoitetut numerosarjat. Lisäksi tarvittiin itse passin numero. Onneksi ihana Airbnb emäntämme pääsi asuntoon ja kuvasi meidän kaikkien passit. Tästäkin selvittiin säikähdyksellä, vaikka aluksi tilanne näytti todella toivottomalta.

Overall hostellit Marokossa ovat erittäin halpoja, alkaen 6€ yö. Nykyään hostellit voi varata myös esim. airbnb kautta, mutta suosittelen yhä tuttua ja turvallista, hostelworld.com sivustoa. Varaan myös usein majoitukset suoraan majapaikalta, jolloin säästän varausmaksun. Olen kuullut mielettömän paljon hyvää, Riad BE nimisestä hostellista Marrakechissa. En tiedä, millä meriiteillä paikka tituleeraa itsensä hostelliksi, sen verran hienompi majoitus on kyseessä. Katsoin huvikseen, että seuraavat vapaat huoneet ovat varattavissa lokakuussa 2019.

Liikkuminen Marrakechin vanhassa kaupungissa tapahtuu mukulakivillä jalan. Rinkka on ehdottomasti parempi vaihtoehto, kuin valitsemani vetolaukku. Pienet ja kapeat kujat takaavat muutaman sydämen pysähdyksen ja ylimääräisen hengenvedon. Pienillä kujilla on kävelijöiden lisäksi mopoja, aaseja, hevosia ja kasapäin myyntikojuja. Oikeastaan koko kaupungin ydin on markettialue ja sitä ympyröivät sadat myyntikojut. Marrakechin kiertämiseen riittää yksi yö ja kaksi päivää.

Kaikista hinnoista täytyy tinkiä ainakin 30%, mutta on hyvä ymmärtää myös käsitöiden arvo. Itse asetin ennen tinkimistä kolme hintaa, joiden mukaan lähdin tarjoamaan. Ensimmäinen oli selkeästi liian halpa hinta, keskimmäinen haluamani hinta ja viimeinen maksimihintani. Jos myyjä pyysi tuotteesta 350 dirhamia, eli 33€, tarjosin perään 120 dirhamia, eli 11€. Näin pääsimme ajan kanssa yhteisymmärrykseen, joka oli jotain 160-200 dirhamin välissä. Myös takseissa kannattaa tinkiä ja sopia etukäteen koko matkan hinta. Muuten kaikki yrittävät kusettaa rahasi ja maksat itsesi kipeäksi.

Ostin itse nahkaisen pikkulaukun, josta maksoin 16€. Laadukkaat nahkakengät maksoivat samassa putiikissa 15€ ja kuvioitu rahi 10€. Vastaavanlaisia raheja myydään Suomessa esim. Indiskassa 100€ hintaan. Itse tykkäsin vain kierrellä kujia ja katsella kymmeniä erilaisia valoja. Meteli ympärillä oli aikamoinen, eikä Marrakechissa saa hetken rauhaa. Haju kujilla on etova, joka johtuu puutteellisista viemäreistä ja roskaamisesta. Apinat, kilpikonnat ja käärmeet ovat häkeissä huumattuina. Kaupungissa kävely vaatii positiivista asennetta ja huolettoman mielen.

Medinassa, eli vanhassa kaupungissa on monipuolinen valikoima ravintoloita. Meidän tyttöporukassa kaikki olivat kasvissyöjiä, joten valitsimme paikkoja sen mukaan. Itse välttäisin Earth Cafe nimistä kasvisravintolaa. Söin siellä elämäni järkyttävimmän lounaan, joka oli listalla numero 9. Koko nuudelihöskä maistui sitruunasaippualle, johon oli heitetty pilaantunutta valkosipulia. Kaupungin paras kasvisruoka oli Knock Knock nimisessä ravintolassa. Paikka on hieman vaikea löytää, sillä sen ohi kävelee helposti. Takaan, että ruoka on etsimisen arvoista!

Max & Jan niminen terassiravintola, oli myöskin upea ilmestys. Hintataso oli korkea, jäätelön maksaessa 6€. En silti skippaisi tätäkään paikkaa hinnan takia, sillä jäätelö ja appelsiinimehu, olivat jokaisen sentin arvoisia. Paikassa järjestetään myös joogaa ja miljöö oli kaikin puolin hyvin kuvauksellinen. Olisin tilannut lasin viiniä, jos sitä maassa myytäisiin. Multa puuttuu ehkä joku kromosomi, mutta en rehellisesti tiennyt, että Marokossa ei myydä lainkaan alkoholia, muutamaa alkoholikauppaa lukuun ottamatta.

Mitä Marrakechin nähtävyyksiin tulee, me hoidimme vain pakolliset. Medinan alue oli nähtävyys numero yksi. Sen lisäksi kävimme Jardin Majorellessa, joka oli täysin yliarvostettu puisto. Pieni ja hyvin turistinen alue, jossa sinistä seinää poislukien, ei ollut paljoa ihasteltavaa. Odotin paikalta enemmän kasvillisuutta ja särmää. Ei jatkoon! Yllätyin puolestaan Museum of Marrakeshin viihtyvyydestä. Täydellinen kuvausspotti, johon menisin varmasti uudestaan vierailulle.

Kevät ja syksy ovat täydellisiä ajankohtia vierailla Marrakechissa. Silloin ei ole liian kylmä iltaisin ja paahtavan kuuma päivisin. Turistit pukeutuvat kaupungissa hyvin rohkeasti, mutta kunnioituksesta, käytimme peittävämpiä vaatteita. Yleensä peitin olkapäät tai polvet, joskus molemmat. Toisaalta eipä tässä 1,5 vuorokauden vierailussa ehtinyt hirveästi miettimään vaatteita. Olin onneksi katsonut kaikki asut etukäteen, sillä aika kului hyvin nopeasti. Askelia tarttui päivässä 17km verran, joten hyvät kävelykengät ovat kaupungin kiertelyn kannalta kaiken a ja o.

Yleisvinkki on, että kaupunkiin kannattaa lähteä avoimin mielin. Rahaa saa palamaan paljon, mutta vähemmälläkin pärjää. Kannattaa miettiä etukäteen, mitä lomalta haluaa ja paljonko on valmis siitä maksamaan. Jos olisimme viipyneet aluella pidempään, olisimme varmasti vierailleet vuorilla ja aavikolla. Molempiin järjestetään päiväretkiä, joita voi varata kaupungista. Näissäkin, kuten kaikissa, muistakaa tinkiä! Viikon sana on budjettimatkailu, joka vaatii välillä järeitä toimia.

Onko sulla kokemuksia Marrakechista? Jaa ne meidän muiden iloksi kommenttiboksissa!

Pinja Mitrovitch (2)Piña y coco -blogi somessa FACEBOOK / INSTAGRAM

contact@pinaycoco.fi | #pinaycocotravels

2 Comments

1. Oltiin vuosi sitten Marrakechissä lähes viikko. Niin paljon nähtävää että tuntui ettei tuo aika kunnolla riittänyt. Käytiin toki myös medinassa viettämässä yksi päivä mutta kyllä se todellinen kaupunki oli muualla. Meillä oli majoitus n.20min ajomatkan päässä medinasta ja just hyvällä paikalla jotta tuli tutustuttua ympäri kaupunkia. Se hälinä, sähellys ja tuoksut oli kyllä omiaan. Monta hyvää ja halpaa paikallisten ravintolaa löydettiin. Kokonaisuudessan tykkäsin kyllä kaupungista ja Marokosta ylipäätään, marrakechin lisäksi käytiin Imlilissä, Sidi Kaoukissa ja Essouriassa.

1. Moikka Heidi,
      Kiitos kommentista. Ehkä olisi pitänyt tarkentaa juurikin sitä, että medinassa riittää tuo yksi yö. Muutoinhan Marrakechissa ja sen ympäristössä varmasti riittää tekemistä pidemmäksikin aikaa! Olen kuullut jälkikäteen paljon hyvää esim. Essaouirasta ja sinne olisi joskus kiva päästä käymään. Me viihdyimme loppulomam rannalla, joten ei siitäkään valittamista!