Blogini kävijämäärät vuonna 2018

Aika syventyä blogin kävijämääriin vuonna 2018. Pian kaksi vuotta sitten kirjoitin ensimmäisen blogipostaukseni www.pinaycoco.fi -nettisivulle. Tein vaikean ja tietoisen valinnan blogia perustaessani: tulisin kirjoittamaan omalle alustalleni blogia, sillä halusin päättää kaikesta itse. Tämä tarkoitti, että täysin noviisina hakukoneoptimoinnista tai koodaamisesta, tulisin selvittämään pulmat itse. Piña y coco -blogin lukijakunta on kasvanut vuonna 2018 huomattavasti viime vuoteen verrattuna. Käydään nyt läpi statistiikkaa.

Yleiskatsaus
  • Kävijät blogissa tänä vuonna: 13 000
  • Näyttökerrat blogissa vuoden aikana: 22 100
  • Artikkeleita kirjoitettu yhteensä: 90 
  • ..joka tarkoittaa keskimäärin 7,5/per kuukausi
  • Suosituin postaus: “Huulten täytön neitsyys on nyt viety”
  • Keskimääräinen sivulla vietetty aika: 1 min 55 s
  • Välitön poistumisprosentti: 76% 
  • Suosituin päivä & aika blogissa: keskiviikko, klo 21:00

Ystäväni Iidan vinkistä yhdistin blogini Google Analytics:iin joulukuun alussa. Olen siitä asti seurannut mm: keskimääräistä sivulla vietettyä aikaa, joka on loppuvuodelta 1min 55 sekunttia. Istunnon keskimääräisen keston mittaaminen ei ole mikään maailman suoraviivaisin juttu, sillä se jättää käyttäjäkokemuksen hyvin vajavaiseksi. Jos lukija käy vain etusivulla ja poistuu käymättä muilla sivulla (näin tapahtuu blogissani suhteellisen paljon, sillä etusivulla näytetään 5 uusinta postausta) kirjautuu hänen käynnin kestoksi 0 sekuntia, vaikka hän viettäisi etusivulla 30minuuttia. Tässä siis suurin ongelma tätä keskiarvoa mitatessa.

Välitön poistumisprosenttini 76%, kertoo puolestaan sellaisesta verkkovierailusta, jossa vierailija poistuu etusivulta, eikä klikkaa eteenpäin toiselle sivulle. Tämä Bounce rate on vittumainen kaveri, mutta sai minut herämään siihen faktaan, että käyttäjäkokemukseen kuuluu aidosti ja oikeasti panostaa. Miksi lukija lähti nettisivuiltani? Olivatko ne liian vaikeat käyttää tai visuaalisesti heikot? Löysikö vierailija heti sen, mitä lähti sivuilta etsimään? Nämä luvut saattavat kuulostaa teille huuhaalta, mutta ovat minulle niitä tärkeitä palapelin palasia, joita voin hyödyntää Piña y coco -blogin suunnittelussa. Mitä voin tehdä paremmin vuonna 2019?

blogikävijät_vuonna2018_tilastot-2

Instagram markkinointi osoittautunut tuloksettomaksi

Jos lisään facebookkiin mainoksen, näkyy se automaattisesti myös instagramissani. Unohdan välillä laittaa IG – mainoksen pois, sillä sen poiskytkeminen täytyy tietääkseni tehdä vasta markkinoinnin julkaisun jälkeen. Tuntuu turhalta mainostaa blogiani ja postauksiani instassa, sillä ne eivät klikkauksien perusteella tavoita juuri ketään. Yleensä yksi mainos tavoittaa suurellakin mainossummalla vain 5-15 klikkiä. Osa syy näin alhaiseen lukuun on tietysti se, että en ole kohdentanut mainosta instaan sopivaksi, vaan suunnitellut sen nimenomaan facebookkiin toimivaksi.

Kenties en osaa hyödyntää instaa markkinointikanavana, sillä jokainen kohdentamani mainos on tavoittanut vain murto-osan ihmisiä verrattuna esim. facebookkiin. Itseäni myös ärsyttää instagramin mainokset ja scrollaan niiden ohi aina pikakelauksella. Tekeekö joku muu samaa? Mistä somekanavasta katsotte mieluiten mainoksia, jos mieluisaa edes on? Vastaukset ovat kullanarvoisia, sillä saan niiden pohjalta keskitettyä rahani parhaiten toimivaan markkinointiin. Tällä hetkellä suurin osa lukijoistani tulee facebookin kautta ja sen jälkeen googlen, blogit.fi ja muiden somekanavien kautta.

Facebook -tykkäykset ja seuraajat tasaisessa kasvussa

Kuten yllä pohjustin, facebook on ollut koko blogihistoriani suosituin markkinointikanavani. Vuonna 2017 käytin blogini markkinointiin 290€. Menemättä liikaa tuon rahasumman tuomiin tuloksiin, sain uusia klikkejä sivulleni 1100 ja 53 000 ihmistä näki mainokseni. Tänä vuonna 2018 käytin mainostamiseen 400€ ja pakko myöntää, että summa yllätti suurudella itsenikin. Sain uusia klikkejä sivulleni 2400 ja 40 000 ihmistä näki mainokseni. Ihme kyllä, tavoitin 110€ vähemmän silmäpareja vuonna 2018, kuin vuonna 2017 suuremmalla mainosbudjetilla. Osaako joku teistä kertoa, mistä tämä voisi johtua?

Ehdottoman positiivista on, että tavoitin tänä vuonna huomattavasti enemmän lukijoita, sillä blogini lukijamäärä kasvoi 42% edellisvuoteen verrattuna. Tämä luku on henkilökohtaisesti minulle tärkeämpi, kuin nämä muut mainitsemani luvut. Lisäksi pelkästään facebook tykkäykset ovat olleet nousussa ja sain 400 tykkääjän rajan rikki joulukuussa 2018. Kiitos kaikille teille, jotka aktiivisesti seuraatte blogiani ja annatte minulle palautetta. Facebook ei ole todellakaan kankea ja vanhanaikainen, vaan sillä on yhä voimaa näin toistaiseksi aktiivisen harrastekirjoittajan silmin. Jos haluat pysyä blogini vauhdissa mukana, suosittelen sinuakin tykkäämään Piña y coco -blogista  facebookissa.

blogikävijät_vuonna2018_tilastot-3

Kiitos & Kumarrus

Kiitokset tulevat tänä vuonna syvältä sisältäni. Olen todella kiitollinen kaikille teille lukijoille, jotka jaksatte päivästä toiseen lukea tarinoitani. Toivon, että olen pystynyt auttamaan edes yhtä ihmistä kenties voittamaan pelkonsa, uskomaan itseensä tai vaikka matkustamaan maailman ympäri. Vaikka sanoin bloggauksen alkumetreillä, että teen tätä vain itseäni varten, oli se pieni valkoinen valhe. Teen tätä teille ja ilman teiltä saatua palautetta ja vuorovaikutusta en jaksaisi kirjoittaa. Olisin siirtynyt jo aika päivää sitten kirjoittamaan päiväkirjaani sohvan nurkkaukseeni, läppärini sijaan. Te lukijat olette se syy, miksi kirjoitan yhä tekstejä avoimesti nettiin. Tästä loppukiittelystä ei ollut tarkoitus tulla näin imelä, hupsista!

Vuosi 2019 tulee sisältämään hakukoneoptimoidumpia postauksia, jotta mahdollisimman moni potentiaalinen lukija löytäisi blogiini. Tulen panostamaan hakukoneystävällisiin otsikoihin ja lisäämään enemmän linkkejä tekstieni sekaan. Mitään konkreettisia markkinointistrategioita en aio tehdä, vaan pyrin pitämään bloggaukseni vuonna 2019 yhä hyvin rehellisenä ja helposti lähestyttävänä. Tavoitteeni tulevalle vuodelle on kuitenkin selkeämpi, kuin aloittaessani bloggaamisen vuonna 2017. Tämä tulee varmasti näkymään teille lukijoille positiivisena asiana. Kiitos vielä kaikille teille, jotka jaksatte lukea tarinoitani ja ennen kaikkea: kanssa elää niitä.

Lisää aiheesta: Vuoden 2017 blogin kävijämäärät

ratchet-9.jpg

Kiitos! <3: Pinja

JÄTÄ KOMMENTTI