Blogini kävijämäärät vuonna 2018

Aika syventyä blogin kävijämääriin vuonna 2018. Pian kaksi vuotta sitten kirjoitin ensimmäisen blogipostaukseni www.pinaycoco.fi -nettisivulle. Tein vaikean ja tietoisen valinnan blogia perustaessani: tulisin kirjoittamaan omalle alustalleni blogia, sillä halusin päättää kaikesta itse. Tämä tarkoitti, että täysin noviisina hakukoneoptimoinnista tai koodaamisesta, tulisin selvittämään pulmat itse. Piña y coco -blogin lukijakunta on kasvanut vuonna 2018 huomattavasti viime vuoteen verrattuna. Käydään nyt läpi statistiikkaa.

Yleiskatsaus
  • Kävijät blogissa tänä vuonna: 13 000
  • Näyttökerrat blogissa vuoden aikana: 22 100
  • Artikkeleita kirjoitettu yhteensä: 90 
  • ..joka tarkoittaa keskimäärin 7,5/per kuukausi
  • Suosituin postaus: “Huulten täytön neitsyys on nyt viety”
  • Keskimääräinen sivulla vietetty aika: 1 min 55 s
  • Välitön poistumisprosentti: 76% 
  • Suosituin päivä & aika blogissa: keskiviikko, klo 21:00

Ystäväni Iidan vinkistä yhdistin blogini Google Analytics:iin joulukuun alussa. Olen siitä asti seurannut mm: keskimääräistä sivulla vietettyä aikaa, joka on loppuvuodelta 1min 55 sekunttia. Istunnon keskimääräisen keston mittaaminen ei ole mikään maailman suoraviivaisin juttu, sillä se jättää käyttäjäkokemuksen hyvin vajavaiseksi. Jos lukija käy vain etusivulla ja poistuu käymättä muilla sivulla (näin tapahtuu blogissani suhteellisen paljon, sillä etusivulla näytetään 5 uusinta postausta) kirjautuu hänen käynnin kestoksi 0 sekuntia, vaikka hän viettäisi etusivulla 30minuuttia. Tässä siis suurin ongelma tätä keskiarvoa mitatessa.

Välitön poistumisprosenttini 76%, kertoo puolestaan sellaisesta verkkovierailusta, jossa vierailija poistuu etusivulta, eikä klikkaa eteenpäin toiselle sivulle. Tämä Bounce rate on vittumainen kaveri, mutta sai minut herämään siihen faktaan, että käyttäjäkokemukseen kuuluu aidosti ja oikeasti panostaa. Miksi lukija lähti nettisivuiltani? Olivatko ne liian vaikeat käyttää tai visuaalisesti heikot? Löysikö vierailija heti sen, mitä lähti sivuilta etsimään? Nämä luvut saattavat kuulostaa teille huuhaalta, mutta ovat minulle niitä tärkeitä palapelin palasia, joita voin hyödyntää Piña y coco -blogin suunnittelussa. Mitä voin tehdä paremmin vuonna 2019?

blogikävijät_vuonna2018_tilastot-2

Instagram markkinointi osoittautunut tuloksettomaksi

Jos lisään facebookkiin mainoksen, näkyy se automaattisesti myös instagramissani. Unohdan välillä laittaa IG – mainoksen pois, sillä sen poiskytkeminen täytyy tietääkseni tehdä vasta markkinoinnin julkaisun jälkeen. Tuntuu turhalta mainostaa blogiani ja postauksiani instassa, sillä ne eivät klikkauksien perusteella tavoita juuri ketään. Yleensä yksi mainos tavoittaa suurellakin mainossummalla vain 5-15 klikkiä. Osa syy näin alhaiseen lukuun on tietysti se, että en ole kohdentanut mainosta instaan sopivaksi, vaan suunnitellut sen nimenomaan facebookkiin toimivaksi.

Kenties en osaa hyödyntää instaa markkinointikanavana, sillä jokainen kohdentamani mainos on tavoittanut vain murto-osan ihmisiä verrattuna esim. facebookkiin. Itseäni myös ärsyttää instagramin mainokset ja scrollaan niiden ohi aina pikakelauksella. Tekeekö joku muu samaa? Mistä somekanavasta katsotte mieluiten mainoksia, jos mieluisaa edes on? Vastaukset ovat kullanarvoisia, sillä saan niiden pohjalta keskitettyä rahani parhaiten toimivaan markkinointiin. Tällä hetkellä suurin osa lukijoistani tulee facebookin kautta ja sen jälkeen googlen, blogit.fi ja muiden somekanavien kautta.

Facebook -tykkäykset ja seuraajat tasaisessa kasvussa

Kuten yllä pohjustin, facebook on ollut koko blogihistoriani suosituin markkinointikanavani. Vuonna 2017 käytin blogini markkinointiin 290€. Menemättä liikaa tuon rahasumman tuomiin tuloksiin, sain uusia klikkejä sivulleni 1100 ja 53 000 ihmistä näki mainokseni. Tänä vuonna 2018 käytin mainostamiseen 400€ ja pakko myöntää, että summa yllätti suurudella itsenikin. Sain uusia klikkejä sivulleni 2400 ja 40 000 ihmistä näki mainokseni. Ihme kyllä, tavoitin 110€ vähemmän silmäpareja vuonna 2018, kuin vuonna 2017 suuremmalla mainosbudjetilla. Osaako joku teistä kertoa, mistä tämä voisi johtua?

Ehdottoman positiivista on, että tavoitin tänä vuonna huomattavasti enemmän lukijoita, sillä blogini lukijamäärä kasvoi 42% edellisvuoteen verrattuna. Tämä luku on henkilökohtaisesti minulle tärkeämpi, kuin nämä muut mainitsemani luvut. Lisäksi pelkästään facebook tykkäykset ovat olleet nousussa ja sain 400 tykkääjän rajan rikki joulukuussa 2018. Kiitos kaikille teille, jotka aktiivisesti seuraatte blogiani ja annatte minulle palautetta. Facebook ei ole todellakaan kankea ja vanhanaikainen, vaan sillä on yhä voimaa näin toistaiseksi aktiivisen harrastekirjoittajan silmin. Jos haluat pysyä blogini vauhdissa mukana, suosittelen sinuakin tykkäämään Piña y coco -blogista  facebookissa.

blogikävijät_vuonna2018_tilastot-3

Kiitos & Kumarrus

Kiitokset tulevat tänä vuonna syvältä sisältäni. Olen todella kiitollinen kaikille teille lukijoille, jotka jaksatte päivästä toiseen lukea tarinoitani. Toivon, että olen pystynyt auttamaan edes yhtä ihmistä kenties voittamaan pelkonsa, uskomaan itseensä tai vaikka matkustamaan maailman ympäri. Vaikka sanoin bloggauksen alkumetreillä, että teen tätä vain itseäni varten, oli se pieni valkoinen valhe. Teen tätä teille ja ilman teiltä saatua palautetta ja vuorovaikutusta en jaksaisi kirjoittaa. Olisin siirtynyt jo aika päivää sitten kirjoittamaan päiväkirjaani sohvan nurkkaukseeni, läppärini sijaan. Te lukijat olette se syy, miksi kirjoitan yhä tekstejä avoimesti nettiin. Tästä loppukiittelystä ei ollut tarkoitus tulla näin imelä, hupsista!

Vuosi 2019 tulee sisältämään hakukoneoptimoidumpia postauksia, jotta mahdollisimman moni potentiaalinen lukija löytäisi blogiini. Tulen panostamaan hakukoneystävällisiin otsikoihin ja lisäämään enemmän linkkejä tekstieni sekaan. Mitään konkreettisia markkinointistrategioita en aio tehdä, vaan pyrin pitämään bloggaukseni vuonna 2019 yhä hyvin rehellisenä ja helposti lähestyttävänä. Tavoitteeni tulevalle vuodelle on kuitenkin selkeämpi, kuin aloittaessani bloggaamisen vuonna 2017. Tämä tulee varmasti näkymään teille lukijoille positiivisena asiana. Kiitos vielä kaikille teille, jotka jaksatte lukea tarinoitani ja ennen kaikkea: kanssa elää niitä.

Lisää aiheesta: Vuoden 2017 blogin kävijämäärät

ratchet-9.jpg

Kiitos! <3: Pinja

5 Comments

  1. Moi ihana Pinja! Löysin blogisi jotakin kautta (en enää tarkalleen muista mitä reittiä pitkin vaeltelin, mutta joltain somen kanavalta kuitenkin) ja tämä näyttää todella mielenkiintoiselta pleissiltä sillä sun ajatuksiasi on ilo lukea ja ne ovat mukavan lukijaystävällisessä paketissa.

    Vinkkaisin sulle Pinterestin tarjoamasta markkinointikanavasta, joka toimii myös ihan suomenkieliselle blogille oikeilla hakusanoilla ja taktiikoilla toteutettuna. Ihan ilmaiseksi.

    Mun oma blogibisnes (oon ammattibloggaaja ja tehnyt tätä työkseni jo melko pitkään -nykyisen blogin kanssa pärähti juuri vuoden alussa mittariin 8 vuotta ja vuodesta 2012 moon toiminut kevytyrittäjänä, joka tänä vuonna muuttuu ihan yrittäjäksi) kukoistaa juuri Pinterestin vuoksi. Teen kansainvälisesti, mutta joitain olen markkinoinut pelkästään suomeksi Pinterestissäkin ja sekin on oikeilla taktiikoilla tuottanut hedelmää.

    Mun suositus menee siis Pinterestille, ehrottomasti! Orgaanisen lisäksi merkittävin lähde itsellä. Lisäksi todella helppo esimerkiksi Tailwindin avulla ajastaa pinnauksia vaikka koko vuodelle halutessaan.

    Keep going strong ja uskalla unelmoida isosti! 😘

    Rakkaudella & tyylillä,
    Mira
    The Fashion Poetry
    http://www.fashionpoetry.eu

    1. Moikka Mira,
      Voi kiitos, ihana kun löysit mut ja laitoit kommenttia tulemaan! Oon huomannut, että monet vaikuttajat käyttävät kuvia pinterestin kautta, mutta en osannut tosiaan ajatella sen mukana tulevaa näkyvyyttä.

      Lisäät siis pinterestiin kuvia ja urleja ja sitä kautta saat mm näkyvyyttä blogillesi? Ymmärsinkö oikein? Tämä oli loistava vinkki ja varmasti otan pinterestin aktiiviseen käyttöön 🙂 Vielä kun saan englanninkielisen blogin jossain vaiheessa aluille, olisi mahdollisuudet kansainvälistyä.

      Kiitos vielä Mira! <3
      - Pinja

  2. Hei, mielenkiintoinen postaus. Vertailin lukuja omaan blogiini, joka on aihealueeltaan teknisesti ja asiasisällöllisesti hyvin rajattu. Aloitin tammikuussa 2018 mutta luvut nollaantuivat 18.5.2018 kun vaihdoin blogin paikkaa. Pääasiallinen liikenne tulee hakukoneista ja olen panostanut ”long tail ”-hakuihin. Hyvin kohdistetuissa long tail-hakutuloksissa saan blogin viiden kärkeen, mutta joskus oikean hakusanayhdistelmän löytäminen on aika mahdotonta.. Muistan lukeneeni, että klikkauksen saadakseen pitää olla viiden kärjessä hakutulossivulla. Jos tipahtaa pohjalle tai seuraavalle sivulle, mahdollisuus, että lukija löytää blogin alkaa olla jo lähellä nollaa. 7 kuukaudessa 15.000 kävijää ja 25.000 klikkausta on tulos, joten luvut hyvin samankaltaisia kuin sulla. Välitön poistumisprosentti on alle 1% ja olen arvellut sen johtuvan siitä, että liikenne tulee hakukoneista. Kukaan ei kompastu blogiini vahingossa, sinne tullaan tarkoituksella tiettyä asiaa etsien. Olen rekisteröinyt blogin Blogloviniin ja Blogit.fi’hin, mutta niiden merkitys on ihan nolla. Ehkä Googlessa auttaa, kun Google rankkaa sivustoja sen mukaan, miten paljon niihin on linkkejä. Joskus jotain postausta linkataan muualta, tyypillisesti suljetuilta keskustelusivustoilta, joskus myös Facebookista. En pääse silloin näkemään, kuka linkkasi ja missä kontekstissa, mutta ei niistä linkeistä ole tuntunut haittaa olevan. Insta on ihan nolla, sillä ei ole hevonhumpan merkitystä blogin liikenteelle, mutta käytän sitä jonkun verran blogin täydentäjänä ja kuvavarastona. Tosin aiheeni ei ole kovin kuvauksellinen ja se aiheuttaa omat haasteensa. Twitterillä on enemmän merkitystä koska vaikka sitä kautta en saavuta massoja, sieltä tulee asiantuntijaliikennettä.

    1. Moi Sari!
      Kiitos kun näit vaivaa ja laitoit kattavan kommentin omista tilastoistasi. Sinulla on hyvin pieni välitön poistumisprosentti, seuraat varmasti lukuja google analyticsin kautta? Itse rupesin seuraamaan vasta viime vuoden marraskuussa, joten tiedän, että lukuni eivät ole näin täysin vertailukelpoiset esim. vuoteen 2017. Silloin minulla oli vain wordpressin oma “perus statistiikka” nähtävillä.

      Blogit.fi tuo ainakin omalle sivulleni 5-10 lukijaa per päivä. Googlesta ja instasta tulee puolestaan saman verran. Linkedin ja twitter tuovat 5lukijaa päivässä ja facebook ehdottomasti suurimman osan. Olen ajatellut kohdetaa mainoksiani nyt googleen, sitä en ole koskaan aikaisemmin kokeillut. Näitä on hyvä seurata aktiivisesti ja ainakin parin kuukauden välein tarkastella kriittisesti.

      Kiitos kun kommentoit, oli hyvin opettavainen sun näkemys 🙂 yst. Pinja Mitrovitch

JÄTÄ KOMMENTTI