Äitiysloman ensimmäinen päivä & Kurssi tuleville äideille

Ja kas näin on saapunyt syksy. Ja kas näin on saapunut äitiysloma. En voi uskoa tätä todeksi, sillä raskaus on mennyt niin nopeasti. Sanoin poikaystävälleni eilen, että en muista edes ensimmäistä ultraa. Muistan, kun kävelimme varhaisultraan, silloin raskausviikkoja oli hieman yli 6. Tuntuu, että tuo päivä olisi ollut eilen! Ja tuosta on seitsemän kuukautta aikaa.

Tänään Preglife -app näyttää, että olen raskausviikolla 36 (35+0). Tämä tarkoittaa, että raskaudestani on takana 87,5% ja laskettuun aikaan on 35 päivää. Oh my gosh, kolmekymmentäviisi päivää? Laskettu aika on toki vain keskiarvo ja todellisuudessa vain 7% lapsista syntyy laskettuna aikana. Silti se antaa tietynlaiset raamit raskauden kululle, sen positiivisessa ja negatiivisessa puolessa. Doulani sanoi viime tapaamisellamme hienosti, että meillä pitäisi olla laskettu kuukausi, jonka sisällä lapsi syntyy.

Ensimmäisen mammalomapäivän kunniaksi, aion kirjoittaa teille tänään odottavien äitien valmennuskurssista. Kyseessä on viiden viikon pituinen verkkovalmennus, jossa keskiössä on raskausajan turvallinen liikunta ja terveellinen ravinto. Kurssin valmentajana toimii äitiysliikuntaan erikoistunut personal trainer ja Nordic Fit maman perustaja, Riina Laaksonen. Vierellään hänen kanssaan on kätilö, sairaanhoitaja ja äitiysliikuntaan erikoistunut personal trainer Tiina Murdoch.

Kuten mainitsin, kurssi kestää 5 viikkoa ja se on nettivalmennuskurssi. Kurssilla edetään hitaasti, mutta varmasti. Ensimmäisen viikon harjoitus antaa pohjan tuleville harjoituksille, keskittyen liikuntaan ja ravitsemukseen raskauden aikana. Toisella viikolla hypätään ryhdin pariin ja syvennytään ruokavalioon. Itse koin toisen viikon ahaa -elämyksenä, sillä pääsin silloin tosissaan perehtymään omiin ruokailutottumuksiini. Yhtenä harjoituksena oli ruokapäiväkirja, jonka hammasta purien aion jakaa kanssanne.

Ruokapäiväkirja 5.9

  • Aamupala 11:00 – 2leipää juustolla, 2 paistettua kananmunaa. Kulhollinen suklaamuroja, kauramaidolla. Kuppi kahvia. Olo: ei yhtään nälkäinen, vaikka heräsin klo 9.30
  • Välipala 14:20 Barebells prodepatukka + Appelsiini/kaurasmoothie. Olo: Nälkäinen, siksi tuhdimpi välipala
  • Lounas 17:15 Siikaa+perunaa+kanttarellikastiketta
  • Välipala 21:15 2 paahtoleipää +1 saaristolaisleipä
  • Illallinen 22:30 Linssisalaatti + 2 riviä suklaata

Ruokapäiväkirja 6.9

  • Aamupala 8:00 2 riisipiirakkaa + smoothie
  • Välipala 11:00 Kulhollinen muroja
  • Lounas 14:00 Kanttarellirisotto
  • Välipala 16:30 2 paahtoleipää
  • Illallinen 22:00 Ranskalaisia

Suurin huomio molemmissa päivissä on, että lounaan ja päivällisen välissä on yllättävän iso tuntiväli. Selkeästi päivällinen/illallinen jää myös syömättä ja korvaan sitä välipaloilla tai herkuilla. Jos söisin säännöllisesti 2 lämmintä ateriaa per päivä, en usko, että minulla olisi näin iso tarve välipaloille. Makeanhimo on valtava ja uskon, että se johtuu ravinnerikkaan ruoan puutteesta. Voisin elää makealla, jos siitä saisi kaikki tarvittavat ravintoaineet.

Meitä pyydetään aina koulusta asti kiinnittämään huomiota ruokavalioon. Silti minäkin teen valintoja, joita en jää miettimään sen enempää. Kunnes kirjoitan ne rehellisesti ylös. Kurssimateriaalista pystyi tarkastamaan näppärästi laadukkaat proteiinit, rasvan lähteet ja sai konkreettisia vinkkejä ruokailuun. Kun lähdin mukaan kurssille, ajattelin, että minulla on eniten opittavaa liikunnan parissa. Silti ravitsemuksesta muodostui itselleni kurssin suurin oppi.

Tässä vielä kokonaisuudessaan Raskaana olevien verkkovalmennuksen sisältö:

Viikko 1 – Liikunta ja ravitsemus raskauden aikana
Viikko 2 – Hyvä ryhti & Ravitse keho ja mieli virkeäksi
Viikko 3 – Korsetti kuntoon & laadukkaat proteiinin ja rasvan lähteet
Viikko 4 – Liikettä koko keholle & helposti hyvää lautaselle
Viikko 5 – Mielen hyvinvointi, kehon kuunteleminen ja hyvää tekevä 

Pinaycoco -blogin lukijoille kurssi 79€ (normihinta 89€).

Parasta kurssissa on toistaiseksi ollut helppous. Uusi kurssimateriaali on helposti puhelimen päässä, eikä materiaalia tarvitse plärätä tietokoneen syövereistä. Vaikka itse starttasin kurssin vasta viimeisellä kolmanneksella, sopii se mihin tahansa raskauden eri vaiheeseen. Jälkiviisaana ajattelenkin, että olisin hyötynyt kurssista eniten raskauden toisella kolmanneksella. Silloin alkuraskauden höttönen olo oli väistynyt ja olo hyvin energinen.

Suosittelen kurssia sellaiselle odottavalle äidille, joka kaipaa positiivista lähestymistä liikuntaan ja syömiseen. Nordic Fit Maman valmennuskurssi on myös mielen kurssi, jossa hengitysharjoitukset vievät mieltä lähemmäs nykyhetkeä. Itse teen hengitysharjoituksia päivittäin, sillä ne auttavat minua rentoutumaan, tulevaa synnytystä ajatellen. Koen myös, että mieleni tarvitsee nyt viimeisellä kolmanneksella eniten huomiota. Haluan olla valmis tulevaan synnytykseen.

Yhteenvetona haluan vielä sanoa, että kurssi ei ole mikään ihmeparantuminen tai oikotie onneen. Harjoitukset täytyy muistaa tehdä, vaikka sitten aikatauluttamalla ne omaan arkeen. Näin minä tein. Ne on helppo sovittaa aikatauluihin, mutta ne jäävät helposti tekemättä, kun kukaan ei ole pakottamassa niitä tekemään. Verkkovalmennusten ehkä huonoin puoli onkin, että harjoitukset pitää muistaa tehdä. Muuten olo ei parane ja homma tuntuu levähtävän käsiin. Tuntuu, että heittäisi rahaa hukkaan.

Ota siis koppi omasta raskausajastasi ja tee muutos! Jos kaipaat sitä, että saat konkreettisia vinkkejä parempaan syömiseen ja liikuntaan, tämä on sinulle. Itselleni kurssi on toiminut tietynlaisena oopuksena, josta olen voinut varmistaa, että teen liikeradat oikein. Pidän myös siitä, että kurssi on visuaalisesti hyvin toteutettu ja sisältää videoita. Olen itse edennyt kurssin kanssa viikolle kolme, eli vielä on muutama viikko aikaa oppia uutta, mielen ja kehon yhteistanssista.

Osta kurssi itsellesi 79€ hinnalla täältä

Lisää verkkovalmennuksista voit lukea Nordic Fit Mama -nettisivuilta

Suosittelen ottamaan @pinyataa -instagram tilin haltuun, sillä sinne on tulossa arvonta yhdessä Nordic Fit Maman kanssa. Arvonnassa voit voittaa 2 valmennuskurssia, yhden itsellesi ja toisen äitiystävällesi. Ihanan @nordicfitmama -instagram tilillä pääset puolestaan reaaliajassa mukaan, turvallisten treenien pariin.

JÄTÄ KOMMENTTI